تومور سر و گردن

تومور سر و گردن : به طور کلی تومور به هر توده غیرطبیعی که به دلیل رشد بیجا و بی رویه سلول ها در بدن ایجاد می شوند گفته می شود و به دو نوع بد خیم و خوش خیم تقسیم بندی می شوند.

تومور های خوش خیم می توانند به صورت مادر زادی ، توده های التهابی ، توده های چربی و مواردی از این قبیل باشند ؛ اما تومور های بد خیم شامل سرطان های گوناگون همچون تیروئید ، غدد بزاقی ، لنفوم و غیره می شوند.

برای تشخیص این بیماری ابتدا پزشک به معاینه و بررسی آزمایشات و سایر تصویر برداری ها همچون سونوگرافی ، سی تی اسکن ، MRI و غیره می پردازد و پس از یافتن توده نسبت به درمان آن اقدام می کند.

علائم بروز تومور سر و گردن

• توده های گردنی : معمولا سرطان هایی که در سر و گردن شروع می شوند ، قبل از اینکه در دیگر نواحی شیوع پیدا کنند ، به غدد لنفاوی حمله می کنند. توده های گردنی که بیش از دو هفته مشاهده شوند باید حتما توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند. البته تمام توده ها سرطانی نیستند اما برخی از آنها ممکن است نشان دهنده سرطان دهان ، گلو ، حنجره ، تیروئید ، لنفوم ها یا سرطان خون باشند. این توده ها اغلب بدون درد بوده و به مرور زمان بزرگ تر خواهند شد.
  • تغییر صدا : معمولا سرطان های حنجره باعث می شوند که صدای فرد تغییر کند. البته هر تغییرصدایی ناشی از سرطان نیست اما نباید ریسک کرد و اگر تغییر صدا تا دو هفته به طول انجامید حتما به پزشک مراجعه فرمایید.
  • غده دهانی : اغلب سرطان های دهان یا زبان با زخمی همراه است که خوب نمی شوند. این زخم ها حتی ممکن است بدون درد باشند. در مراحل پیشرفته ممکن است با خون ریزی همراه باشد. در مواقعی که زخم دهان همزمان با توده گردن رخ دهد نگران کننده است. بنابراین اگر با زخمی مواجه شدید که پس از یک هفته خوب نشد، باید پزشک مراجعه نمایید.
  • بالا آوردن خون : زمانی که در بزاق یا خلط خون دیده شود و بیش از چند روز مشاهده گردد ، باید به پزشک مراجعه فرمایید. البته این مورد معمولا مربوط به سرطان نیست.
  • مشکلات بلع ، تغییرات پوستی ، زخم های صورت ، لب و گوش و گوش درد مداوم نیز از دیگر علائم این بیماری هستند.

سرطان های سر و گردن

سرطان های سر و گردن

بررسی ها نشان داده که هر سال چیزی قریب به 55000 مورد جدید سرطان سر و گردن تشخیص داده می شود که متاسفانه حدود 13000 مورد آن به مرگ منجر می شوند. یکی از مهم ترین دلایلی که موجب بروز این سرطان می شود ، مصرف و استعمال دخانیات می باشد. اینکه این بیماری ( سرطان سر و گردن ) درمان شود یا خیر ، بسته به زمان تشخیص بیماری دارد.

بطور کلی سرطانهای سر و گردن اغلب در مخاط سر و‌گردن بوجود میایند و کمتر در غدد براقی، غدد لنفاوی، عروق خونی و اعصاب سر و گردن بوجود میایند. البته این سرطان ها چندان شایع نیستند. غدد بزاقی متشکل از انواع و اقسام سلول هاست که ممکن است دچار سرطان شوند. در نتیجه سرطان غدد بزاقی چند نوع متفاوت دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد :

• سرطان دهان و حفره دهان که می تواند در لب ها ، لثه ، زبان ، داخل گونه و غیره ایجاد شود.
  • سرطان گلو یا حلق
  • سرطان حنجره
  • سرطان سینوس های پارانیزال و حفره بینی

علت بروز سرطان سر و گردن چیست؟

اصلی ترین عامل بروز این سرطان ، استعمال دخانیات و مصروف الکل است. همچنین در صورتی که الکل و دخانیات به صورت همزمان مصرف شوند ، احتمال بروز این سرطان را افزایش پیدا می کند.

ویروس پاپیلومای انسانی نیز نقش مهمی در ایجاد سرطان لوزه یا ابتدای زبان دارد. از دیگر دلایل بروز تومور سر و گردن عبارتنداز :

1. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  2. وجود غذا های فراوری شده و پر نمک در رژیم غذایی دوران کودکی
  3. قرارگیری مداوم در معرض گرد چوب یا سایر مواد شیمیایی
  4. قرارگیری مداوم در معرض پرتو خطر زا
  5. عفونت با ویروس اپشتین بار

سرطان سر و گردن تا چه اندازه شایع است ؟

بررسی ها نشان داده که در ایالات متحده آمریکا قریب به 4 درصد سرطان ها مربوط به سرطان سر و گردن است. احتمال ابتلا این سرطان در آقایان دو برابر بیشتر از خانم ها می باشد و افرادی که سنشان بیش از 50 سال است ، بیشتر در معرض خطر هستند.