تومور سر و گردن

تومور سر و گردن : به طور کلی تومور به هر توده غیرطبیعی که به دلیل رشد بیجا و بی رویه سلول ها در بدن ایجاد می شوند گفته می شود و به دو نوع بد خیم و خوش خیم تقسیم بندی می شوند.

تومور های خوش خیم می توانند به صورت مادر زادی ، توده های التهابی ، توده های چربی و مواردی از این قبیل باشند ؛ اما تومور های بد خیم شامل سرطان های گوناگون همچون تیروئید ، غدد بزاقی ، لنفوم و غیره می شوند.

برای تشخیص این بیماری ابتدا پزشک به معاینه و بررسی آزمایشات و سایر تصویر برداری ها همچون سونوگرافی ، سی تی اسکن ، MRI و غیره می پردازد و پس از یافتن توده نسبت به درمان آن اقدام می کند.

علائم بروز تومور سر و گردن

• توده های گردنی : معمولا سرطان هایی که در سر و گردن شروع می شوند ، قبل از اینکه در دیگر نواحی شیوع پیدا کنند ، به غدد لنفاوی حمله می کنند. توده های گردنی که بیش از دو هفته مشاهده شوند باید حتما توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند. البته تمام توده ها سرطانی نیستند اما برخی از آنها ممکن است نشان دهنده سرطان دهان ، گلو ، حنجره ، تیروئید ، لنفوم ها یا سرطان خون باشند. این توده ها اغلب بدون درد بوده و به مرور زمان بزرگ تر خواهند شد.
  • تغییر صدا : معمولا سرطان های حنجره باعث می شوند که صدای فرد تغییر کند. البته هر تغییرصدایی ناشی از سرطان نیست اما نباید ریسک کرد و اگر تغییر صدا تا دو هفته به طول انجامید حتما به پزشک مراجعه فرمایید.
  • غده دهانی : اغلب سرطان های دهان یا زبان با زخمی همراه است که خوب نمی شوند. این زخم ها حتی ممکن است بدون درد باشند. در مراحل پیشرفته ممکن است با خون ریزی همراه باشد. در مواقعی که زخم دهان همزمان با توده گردن رخ دهد نگران کننده است. بنابراین اگر با زخمی مواجه شدید که پس از یک هفته خوب نشد، باید پزشک مراجعه نمایید.
  • بالا آوردن خون : زمانی که در بزاق یا خلط خون دیده شود و بیش از چند روز مشاهده گردد ، باید به پزشک مراجعه فرمایید. البته این مورد معمولا مربوط به سرطان نیست.
  • مشکلات بلع ، تغییرات پوستی ، زخم های صورت ، لب و گوش و گوش درد مداوم نیز از دیگر علائم این بیماری هستند.

سرطان های سر و گردن

بررسی ها نشان داده که هر سال چیزی قریب به ۵۵۰۰۰ مورد جدید سرطان سر و گردن تشخیص داده می شود که متاسفانه حدود ۱۳۰۰۰ مورد آن به مرگ منجر می شوند.

یکی از مهم ترین دلایلی که موجب بروز این سرطان می شود ، مصرف و استعمال دخانیات می باشد.

اینکه این بیماری ( سرطان سر و گردن ) درمان شود یا خیر ، بسته به زمان تشخیص بیماری دارد.

درباره drbadieadm

• 17 + نوزده =