توده های گردن

توده های گردن : توده های گردنی یکی از شایع ترین مشکلات در بخش حلق هستند که بیماران را با اختلالات زیادی مواجه می کنند و عدم درمان آن ها پیامدهای ناگواری را در پی دارد.

گردن محل عروق ، اعصاب ، عضله ها و اعضای داخلی بسیار فراوانی می باشد که این امر ساختار ساختمانی گردن را پیچیده کرده است و اگر فردی به توده های گردنی مبتلا شود ، حدس محل اولیه و تشخیص علت توده گردن با مشکلاتی همراه است .

رایج ترین نشانه برای ابتلا به بیماری های گردن ، وجود برآمدگی یا درد خفیف وشدید در نواحی گردن می باشد .

غده تیروئید ، غدد بزاقی ، غدد لنفاوی و توده های مادرزادی ، چهار دلیل عمده برای بروز توده های مرتبط با ناحیه حلق و گردن هستند که مصرف سیگار و دخانیات ، التهاب و تورم این غدد را تشدید می کنند.

انواع توده های گردن

• توده لیپوم
  • غدد تیروئید
  • آبسه
  • غدد لنفاوی
  • غدد بزاقی
  • توده همانژیوم
  • توکسوپلاسموز
  • کیست انکلوزیون
  • توده های مادرزادی
  • آدنیت
  • توده مستاستاز
  • توده سل
  • راکتیو
  • توده لنفوم

هر یک از توده های گفته شده تحت شرایط خاصی دچار التهاب و تورم می شود و تشخیص علت توده توسط خود فرد غیرممکن است .

بررسی توده ها و بافت های گردن نیازمند تخصص است ، حتی گاهی جراح سر و گردن برای تشخیص دقیق تر بیماری از یک تیم حاذق استفاده می کند تا هیچ گونه خطایی در ارتباط با تشخیص و درمان بیماری به وجود نیاید.

میزان اهمیت بیماری های مرتبط با گردن

سر و گردن یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند ، زیرا هر گونه اختلال در این نواحی می تواند جان فرد را به طور جدی به خطر بیندازد.

احساس هر گونه غده در جلو گردن یا احساس توده پشت گردن باید توسط یک جراح سر و گردن ماهر موردبررسی قرار گیرد .

بسیاری ازاوقات ، توده ها زیر مو یا پشت گوش پنهان می شوند و قابل مشاهده نیستند به همین دلیل فرد پس از گذشت مدتی پس به وجود توده یا غده می برد ، در نتیجه نمی توانیم بگوییم تنها زمانی به جراح سر و گردن مراجعه کنید که توده یا غده ای در سر و گردن احساس کردید.

تغییرات پوستی ، مشکلات بلع ، تغییر صدا ، گوش درد مداوم ، استفراغ خون و غده های دهانی از دیگر نشانه های تومور سر و گردن هستند که در صورت مشاهده باید مورد بررسی جراح متخصص قرار گیرند .

متخصص گوش و گلو و بینی

• 5 + 16 =